El svinis.

2009-11-05 @ 20:17:57 Bodil
Det där med svininfluensan. Tidigare har jag inte varit så oroad, inte oroad alls skulle jag vilja påstå. Men nu senaste veckan så har det börjat hända grejer, vaccinationen har börjat ta fart, flera har dött och även barn som inte tillhört någon riskgrupp har dött. Nu börjar det bli läskigt, helt klart.

Jag har aldrig tvekat angående vaccinet. Jag kommer att vaccinera mig så snart jag får möjlighet till det, det verkar dock dröja några veckor. Tanken att knalla in på vårdcentralen och säga att jag faktiskt är gravid har slagit mig, men nej, riktigt så långt kommer jag inte att gå. Än.

Jag tillhör ingen riskgrupp, men har ett, ur smittoperspektiv, ganska utsatt jobb. Halva Sunnes befolkning andas på mig, varje dag. Och tyvärr har alla sjuka inte vett nog att stanna hemma. Den största anledningen till att jag valt att vaccinera mig är dock Vilhelm. Som sammanboende med ett barn som är för litet att vaccineras anser jag det vara min plikt att ta sprutan, för att skydda honom så långt det går.

Jag hoppas verkligen att alla vars barn är stora nog att vaccineras faktiskt ser till att sprutan tas. Det kan låta hårt, men jag anser till och med att alla barn från tre års ålder bör vaccineras alternativt stanna hemma från dagis/förskola. Att göra valet att inte vaccinera, trots att man har möjlighet, anser jag vara fruktansvärt själviskt. Hade Vilhelm varit stor nog för vaccination hade jag inte tvekat en sekund, han är inte stor nog och jag kan alltså inte välja att vaccinera honom.

Andra kan dock göra vad de kan för att skydda honom, och alla andra barn som är för små. Vaccinationen är inte till enbart för att skydda individen, utan också för att skydda medmänniskorna.










Kommentarer
Postat av: Jenny

Bra sagt, håller verklgien med. Vi ska vaccinera oss så fort vi får chansen. Stella får då via amningen. Men Vera är jag mer orolig för, får ju som sagt inte vaccinera dom små, och hon är ju den mest utsatta i den här familjen iom dagis osv. Usch, jag är så trött på den här dumma, dumma influensan. Man har tillräckligt att oroa sig för tycker jag!

2009-11-05 @ 22:15:41
URL: http://mittochmina.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej fin blogg du har=)

Vad sägs som att lägga till varandra på bloglovin?=)

2009-11-06 @ 19:53:57
URL: http://bbbellas.blogg.se/
Postat av: Hatchepzut - Mamma till en ängel

Jag tycker det är hemskt att folk ens funderar på att ljuga till sig en spruta. I många kommuner har inte vaccinet räckt till folk i riskgrupper och det har funnits fall (iaf i min hemkommun) där folk ljugit om att de varit gravida och därför fått en spruta som varit ämnad till en bättre behövande i en riskgrupp.



Sen så är det ju faktiskt så att om folk ska hålla sig hemma för att de kan vara smittade så kommer hela landet att stanna i flera år då H1N1-viruset enligt forskarna kommer att finnas kvar i mer än något år. Men visst om du vill hålla din son hemma i ett antal år tills hela H1N1-viruset lagt sig så varsågod jag protesterar inte. Men det är knappast rätt att hela landet ska hålla sig hemma för att de KAN ha viruset. Man kan ju faktiskt bära på det även om man inte märker det.



Jag ska själv vaccinera mig men jag tycker nog att det är lite konstigt att säga att folk ska hålla barnen hemma bara för att de kanske har lite hosta (vilket är ett h1n1-influensa-symptom men det kan också höra till den vanliga influensan och miljontals olika sorters förkylningar, mer elle rmindre allvarliga).

2009-11-06 @ 21:13:29
URL: http://hatchepzut.com
Postat av: Bodil - EnMynta.se

Hatchepzut - Oj, här var det hett. Nej, givetvis funderar jag inte allvarligt på att ljuga till mig en spruta mot svininfluensa. Det var ett skämt, ironi, fundering som aldrig kommer att bli annat än just en fundering.



Har jag skrivit att jag vill att folk ska hålla sig hemma för att de KAN bära på viruset? Nej, det har jag inte gjort. Jag irriterar mig dock på att många föräldrar till barn över tre år (alltså barn som kan och får vaccineras) väljer bort vaccinet. De barnen bör enligt mig inte vistas på en förskola där de träffar ett antal 1-2-åringar varje dag. Enligt WHO är 0-2-åringar de som löper störst risk att dö i svininfluensa. För mig, som är mamma till en 1-åring, känns det jättejobbigt att skicka min son till en förskola med massa ovaccinerade treåringar. Har man möjligheten att vaccinera sitt dagisbarn så tycker jag att man bör ta den chansen, inte bara för det egna barnets skull utan också för alla andra barns skull (och framförallt för att skydda de som faktiskt inte har möjlighet att välja).



Och var har jag skrivit att barnen ska hållas hemma för att de har lite hosta? Jag har inte skrivit någonting om sjukdomssymptom, jag är inte helt tappad bakom en vagn och vet således att hosta och dylikt inte behöver vara svininfluensa.

2009-11-06 @ 22:01:04
URL: http://enmynta.se
Postat av: Hatchepzut - Mamma till en ängel

Inte alls hett (du verkade dock ta åt dig lite väl på fel sätt av min kommentar men eftersom du driver en blogg borde du vara beredd på att alla inte alltid håller med dig) jag har dock egna åsikter om det och anser att alla ska ha rätt att välja om de ska vaccinera sina små eller inte. Nu har de ju dessutom kommit på att barn under 3 bör vaccineras så då kan du kanske fundera på om din son ska vaccineras eller ej. Många vågar ju inte vaccinera sig och sina små pga att man ännu inte vet hur vaccinet kommer att verka om ett år.



Du tar det tydligen som att jag tror att du är dum och då har jag nog misslyckats med att föra fram det jag anser om ämnet eller så har du tagit åt dig på fel sätt. Så var inte alls min mening att framstå. Dock är det JÄTTEsvårt att veta om det är början till svininfluensa man fått eller en helt vanlig förkylning och då kan man inte hålla sina barn hemma bara sådär. Jag anser att alla föräldrar har lika stor rätt att skicka sina barn till skolan oavsett de är vaccinerade eller inte.



Dessutom, man kan ju fundera då på varför inte förskole/skolpersonal är de som ska vara först med vaccination eftersom de möter såpass många småttingar på sitt arbete. Jag ska själv vaccinera mig för de små barnens skull på min vfu men jag anser inte att man ska hålla folk hemma bara för att man kan ha viruset. Du skrev att folk inte har vett på att stanna hemma vid sjukdom, jag håller med det är dumt. Men har man då lite hosta till exempel så kan man inte vara hemma bara för det. Finns ju de som har hosta/rinnande näsor hela tiden.



Sen skrev du faktiskt att tanken slagit dig att säga att du är gravid (och därmed är en riskgrupp) men att du inte skulle göra det... ÄN. Jag tycker det är fel att folk ens tänker att man kan göra så, oavsett det betyder att de gör det eller ej.

2009-11-07 @ 09:43:46
URL: http://hatchepzut.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback