Jag drunknar.

2009-11-14 @ 21:28:55 Bodil
Har ni sett den där reklamen på TV4? Den för Otrivin, som stoppar både rinnsnuva och löser upp nästäppa? Killen i reklamen håller fullständigt på att drunkna i pappersnäsdukar. Ungefär så känns det, och ser det ut, här hemma. Fast det är inte pappersnäsdukar jag drunkar i, utan de förbannade små broschyrerna som ligger i tampongaskarna, och som upplyser om TSS.

Det blir faktiskt en hel del broschyrer, rätt onödigt kan tyckas. En ask innehåller åtta tamponger, säg att genomsnittskvinnan förbrukar fyra askar vid varje menstruation. Genomsnittskvinnan (vi kan kalla henne Eva) har mens 14 gånger per år. Det resulterar alltså i 56 broschyrer på bara ett år! Eva får mens när hon är 13 år, och har det varje månad (förutom 24 månader, då hon får barn) tills hon fyller 50. Hon har alltså mens varje månad i 35 år. 56 broschyrer per år, i 35 år. Det blir helt otroliga 1960 broschyrer!! Hur många träd är det? Och framförallt, hur många broschyrer förblir olästa? Och hur stor är risken, egentligen, att Eva dör i TSS?

Nej, onödigt som sagt. Och nej, jag har absolut ingenting vettigt att skriva idag.










Kommentarer
Postat av: Cathy

HAHA!! Dagens uträkning!



Jag är ett levande bevis på dessa tampong-broschyrers överflödighet: Jag var helt övertygad om att jag fått TSS vid ett tillfälle, VARTENDA symptom tydde på det. Så jag ringde 1177. Som sedan hänvisade mig till akuten. Där fick jag veta att TSS är en ovanlig sjukdom som drabbar väldigt få. Så trots mina symptom, avfärdades jag. (Nu hade jag inte TSS men poängen kvarstår: broschyrerna upplyser om en sällsynt sjukdom som ingen kommer vilja behandla eller diagnostisera).



God natt!

2009-11-14 @ 22:19:52
URL: http://catherinebergius.blogg.se/
Postat av: Tobias

Riktigt fin blogg!

Verkligen! :P

2009-11-14 @ 23:04:44
URL: http://tobiasochemil.blogg.se/
Postat av: frida

Hej!:) jättefin blogg du har! kolla gärna in min och lämna en kommentar, hare bra! :)Kram.

2009-11-14 @ 23:51:06
URL: http://umeflikkaa.blogg.se/
Postat av: Zandra

Det där har jag också funderat på! Men inte gjort uträkningar på såklart.



roligt att någon gjort det så jag har fått svar :D

2009-11-15 @ 12:11:47
URL: http://www.bloggzandra.blogspot.com
Postat av: Jenny

Japp.. tanken har slagit mig med! Totalt onödigt! Hur ofta läser man bruksanvisningen liksom?

2009-11-15 @ 14:01:51
URL: http://mittochmina.blogg.se/
Postat av: Sossessa

Lustigt... jag har inte ens tänkt på de där broschyrerna. Tänk att någon regnar hela 1960 broschyrer över en och man märker det inte ens! Hur otacksamt är då det?



När jag, under ett sommarlov, spenderade ett par veckor med en skolklass i England (jag hade precis börjat fundera på att bli lärare) kom en sjuksköterska och upplyste hela tjejgruppen - dv.s. 15 stycken oerhört nervösa och fnittriga 11-åringar om TSS och alla risker. Man kunde dö, eller värre svimma mitt under gymnastiken. Jag hade inte ens hört talas om åkomman då och lyssnade storögt (ungefär som de andra ungarna) men då de blev skrämda blev jag mest arg. Som om det inte är illa nog att behöva föreställa sig mensen som det är.



Ok, det där blev ett eget blogginlägg som en kommentar. Men det passar liksom inte in i min blogg just nu.



Superfin blogg!

/Sossessa



www.sossessa.wordpress.com

2009-11-15 @ 19:42:35
URL: http://www.sossessa.wordpress.com
Postat av: Frida & Viggo

Bodil, du borde börja författa matteböcker! Skulle en uppgift vara "Räkna ut hur många tampongbroschyrer en kvinna använder under sitt liv?" så jag kan garantera att matten skulle bli bra mycket roligare! :)

2009-11-17 @ 11:45:38
Postat av: Fröken Upp&Ner

Hej,

Jag har oxå läst dem där bruksanvisningarna och känt efter alla symptom som finns. Men nu har jag hittat en bättre lösning...



Menskopp!! Slipper tamponger o askar/papper. Ett köptillfälle, en livstid sparande. =)

2009-11-17 @ 23:05:03
URL: http://mittlivuppochner.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback