Att förlita sig på andra.

2009-11-25 @ 11:11:45 Bodil

Hittade en artikel i Aftonbladet idag. En artikel som jag kände att jag var tvungen att ordbajsa lite omkring. Iris, 80 år, bor utanför Tärnaby. Hon har en mil till bushållplatsen, och har därför ansökt om färdtjänst för att kunna åka in till byn och handla. En 80-åring fixar inte att gå en mil enkel väg till bushållplatsen, det är jag på det klara med.



Men, är man 80 år och ensamstående så kanske man får göra något annat? Bo någon annanstans? Jag kan förstå att det känns trist att inse att det inte fungerar, men livet förändras. För alla. Man kan inte alltid förlita sig på samhället. Färdtjänst är en tjänst för de som verkligen behöver det, inte för de som envisas med att bo mitt i skogen fast de inte klarar av det.

Jag har inget körkort, och kör således inte bil. Jag drömmer om att bo på landet (du vet, hästar, hundar, gräs och skog). Men, jag kommer givetvis inte att flytta utanför tätorten så länge jag inte har körkort. Jag skulle visserligen kunna förlita mig på att vänner och familj ställer upp och kör när det behövs, men det gör jag inte.

Iris, det finns lägenheter i tätorten som passar utmärkt för äldre! Att fortsätta bo i skogen, med sju kilometer (!) till närmsta granne kanske inte är helt optimalt när man passerat 80.











Kommentarer
Postat av: Mr X Svensson Puckopalm

Spela roll? Vi har 350 000 arbetslösa människor i Sverige. Låt en av dem skjutsa tanten, så har vi bara 349 999 kvar :)

2009-11-26 @ 12:32:09
Postat av: Jenny

Amen

2009-11-28 @ 22:29:42
URL: http://mittochmina.blogg.se/
Postat av: jePPe Oskar Lennart Gustafsson

Tycker du alltså att Iris ska bosätta sig på en plats där hon inte vill bo bara för att kommunerna anser att deras pengar inte räcker till. Precis som Mr X säger så har vi en stor arbetslöshet i Sverige vilket lätt skulle kunna minska om vi bara tog mer hand om varandra. Det skulle även generera mindre människor på äldreboenden vilket betyder mindre utgifter osv.

2009-12-04 @ 12:48:37
URL: http://www.FlummaRunt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback