Amning my ass.

2009-10-09 @ 16:56:30 Bodil
Det här inlägget har jag velat skriva länge, länge. Amning, för många självklart till varje pris, för många totalt ångestladdat. Redan när jag var gravid var jag helt klar över att jag inte ville helamma, jag ville gärna delamma, men som sagt inte helamma. Oj, vad mycket skit jag fick för det. Från MVC och från BVC. Från andra mammor och förståsigpåare, både på nätet och på riktigt.

Jag var dock helt klar över mitt val. Jag och P ville kunna dela på allt kring föräldraskapet, båda ville vara delaktiga i allt som rörde vårt barn. Att helamma, och alltså redan från början ge mamman enorma fördelar i förhållandet barn-förälder kändes grymt fel. Jag vet att många inte håller med mig för fem öre, men det är min åsikt. Jämlikt föräldraskap är något som känns helt självklart för mig, om jag någon gång skaffar fler barn kommer jag/vi att göra på precis samma sätt (om amningen överhuvudtaget fungerar). Amning kombinerat med ersättning.

Sedan jag blev gravid har jag fått erfara att Sverige dräller av amningsfanatiker. Konstigt nog har jag bara träffat på kvinnor som lider av detta syndrom, för männen verkar amning inte vara på långa vägar lika viktigt som för kvinnorna. Vad beror det på? Är kvinnorna rädda för att släppa på ansvaret, att inte få samma försprång i relationen till barnet?

En av sakerna amningsfanatikerna trycker på är allergin, risken för att barnet blir allergiskt om man inte ammar. Helst ska man helamma i minst sex månader, för att sedan fortsätta delamningen till åtminstone 12 månaders ålder (somliga förespråkar dock amning upp till skolåldern, vansinne). Det finns mängder av forskningsrapporter om just precis det här, att amning skulle motverka, eller åtminstone skjuta upp, allergier. Det intressanta är att det finns ännu mer forskning som tyder på det motsatta, att barn som ammats länge faktiskt drabbas av mer allergier. Intressant. Det finns en dam som heter Agnes Wold, som sagt och skrivit många bra saker kring det här. Häromdagen publicerades en artikel där hon medverkade i Expressen, läs den här.

En annan sak många trycker hårt på är anknytningen, att barnet har större potential att bli ett tryggt barn om man ammar långt upp i åldern. Min direkta reflektion över det är vänd åt andra hållet. Ett barn som lär sig att trygghet är samma sak som att suga på sin mors bröst, hur ska det barnet känna den dagen när modern och bröstet inte finns till hands? Jag vill att mitt barn ska kunna känna sig tryggt i många situationer, och med många personer. Med sina båda föräldrar, med personalen på förskolan, med mor- och farföräldrar. Mitt barn är tryggt i många olika situationer, trots att jag inte helammat. I augusti började Vilhelm på förskola. Fick gång på gång under inskolningen höra att han var ett av de klart tryggaste barnen de skolat in på flera år, flera i personalen var imponerade vilket de också påpekade. Det var härligt att få det bekräftat, att han, trots endast fyra månaders delamnig, var en så trygg unge! Tvärtom mot vad alla amningsfanatiker gång på gång försökt att pränta i mig.

Många, till och med sådana som arbetar med nyblivna mammor och nyfödda barn, verkar lida av amningshysteri. Att en mor mår dåligt av att amma, både psykiskt och fysiskt, gör man ingenting åt. Alla nyblivna mammor ska till varje pris amma sina barn. Jag har en vän som hade det struligt med amningen, hennes bröst pallade inte, hennes barn hade fel grepp och fel teknik. Barnet skrek och skrek, min vän strorgrät inför varje amningstillfälle. Barnet kräktes rött vid ett par tillfällen, då min väns bröst blödde vid amningen. Hon sökte hjälp på BVC, fick rådet att använda en amningssköld samt ett telefonnummer till Amningshjälpen. Jag tycker att det är skrämmande. Efter en del efterforskningar har det också visat sig att det inte är ett speciellt ovanligt tillvägagångsätt. Amning till varje pris, och inte minsta antydan om att modersmjölkersättning finns.

Den ersättning som finns idag är ett fullgott alternativ till bröstmjölk. Det finns viss forskning på att ersättning, gjord på bra vatten, till och med skulle innehålla mindre miljögifter än bröstmjölk. Det är intressant, men något som aldrig riktigt kommit fram till den stora massan.

Jag valde som sagt bort amningen till stor del. Många kommentarer har fällts kring det, och många blickar har jag fått utstå när jag fiskat upp flaska och en tetra ersättning ur väskan istället för att slänga fram brösten till mitt hungriga barn. Den värsta upplevelsen var när jag, P och en nyfödd Vilhelm var och hälsade på ett par vi känner. Ena halvan av paret (kvinnan, givetvis) förespråkar flitigt amning, så flitigt att jag personligen tycker att det går till grav överdrift. Vilhelm blev ganska omgående hungrig, jag och P parkerade oss i soffan för att ge honom flaskan. Kvinnan gick omgående upp på övervåningen, med en hint till sin man om att hon inte ville/orkade/klarade av att se på när vi gav vår son modersmjölkersättning på flaska. Meningen var nog att jag och P inte skulle uppfatta situationen, men det gjorde vi. Tack snälla.

I en blogg jag läser lite då och då togs amningshysterin upp för ett par dagar sedan, på ett väldigt bra sätt. Sammanfattning av inlägget; Vi lever i ett samhälle där allt, mer eller mindre, är onaturligt. När vi får barn är dock det naturliga, det vill säga amning, viktigt och det enda rätta. Läs hela inlägget här, det är kort och koncist och har helt klart en poäng.

Jag förstår att inlägget i vissas ögon kan låta hårt och okänsligt. Jag är inte emot amning på något vis (eller ja, upp till en viss ålder iallafall). Amning är bra för de som trivs med det, och för de som vill amma. Jag förstår mycket väl att det finns de som förespråkar amning, precis som jag förespråkar det fria valet kring det, dock så är det många amningsförespråkare som gått på tok för långt. Att skuldbelägga en nybliven mamma för att hon inte kan eller vill ge sitt barn bröstet är att gå för långt. På tok för långt.










Kommentarer
Postat av: Danitra

Självklart är det OK!



Kul att du tyckte det var värt att länka vidare!

2009-10-09 @ 17:00:23
URL: http://danitra.wordpress.com
Postat av: unique

Tycker att alla ska få välja. Själv vill jag försöka helamma då jag tycker det verkar vara mysigt. Trots att det gör ont i början. Jag förstår de som vill och inte vill. Det ÄR jobbigt att helamma. Det är väldigt tiskrävande, men som sagt. Man ska göra det som känns bäst och skita i vad alla andra säger!

2009-10-09 @ 18:43:09
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Rödluvan

Tack för en underbart inlägg. Jag håller helt med dig om varenda ord. Har också träffat många amningsfanatiker. Bland annat på BVC. När vi hade föräldragrupp under vår andra graviditet kunde jag inte vara tyst när vi pratade om amning och säga att det FINNS ersättning om man inte vill amma eller det inte fungerar. Gissa hur snabbt BVC sköterskan bytte ämne! Jag har som du träffat typ bara folk som är amningsfanatiker så det är så underbart att höra att vi tycker lika!

2009-10-09 @ 19:38:18
Postat av: Jenny

Åh vad bra sagt! Jag håller med till fullo! Jag delammade Vera i 2 månader sen slutade jag helt.. vet inte om jag kommer att amma det här barnet, det visar sig. Men jag tänker absolut inte pressa mig själv. Det finns jätte bra alternativ!

AMEN!

2009-10-09 @ 22:03:32
URL: http://mittochmina.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag tror att am,ning är det bästa för barnet därför offrade jag mig trots att jag mådde skit. Därmed inte sagt att jag dömer andra som inte ammar.



Det fina är ju att man får bestämma själv. Nej inte heller tror jag att det är farligt för barnet att INTE amma ;)

2009-10-10 @ 13:21:42
URL: http://zoozan.blogg.se/
Postat av: Frida

AMEN på det, Bodil!



Jag vet ju hur det såg ut för mig, som valde bort amningen pga. att jag dels hade fysiska smärtor som jag bara inte stod ut med och dels för att jag inte kände mig bekväm med amningen rent psykiskt.

Det började på BB med att Viggo skrek av hunger och jag bad om att han skulle få ersättning. Sköterskorna sa nej, och att han inte alls var hungrig. Jag fick tjata en timma innan Viggo slutligen fick ersättning, då hade han skrikit konstant under hela tiden. När jag fick min förlossningsjournal så stod det klart och tydligen att "gossebarnet skrek av hunger". Skulle tippa på att sköterskorna var amningsfacister...



Under natten på BB grät jag av smärta och sa att jag inte ville amma mer. Får då till svar "Men lilla vännen, det är bara att bita i det sura äpplet och härda ut".



Sen kom vi till BVC ett par veckor senare, där BVC-sköterskan noga påpekade att "Ja, du vet ju att amning är det bäst" trots att hon visste att jag inte klarade av att amma.



Så har vi alla som såg snett på en för att man plockade upp en flaska och en tetra, precis som du sa...

Och dåligt samvete skulle man gärna ha också. Jag grät och grät första tiden, kände mig fullkomligt värdelös som inte kunde amma för "det är ju det mest självklara i hela världen". På BB möttes jag av amningspropaganda, och likaså på BVC, i stil med "bröstmjölk är bäst" osv osv osv..



Och detta med att amningen ska ge barnen bättre immunförsvar - BULLSHIT säger jag!!! Jag har vänner som ammat sina barn i upp till 1 år (först helamning, sedan delamning) och dessa ungar har och är idag (trots att de närmar sig 3 år) sjuka KONSTANT! Feber var och varannan vecka...

Viggo, å sin sida, har haft feber en gång i sitt 20 månader långa liv och snorig näsa har han haft kanske 4 gånger.



Kontentan är att detta gått till överdrift. Alla borde ha rätten att bestämma över sina egna kroppar utan att någon ska se snett på en eller komma med påhopp!

2009-10-10 @ 17:48:25
Postat av: Ulrika

Jag tycker att du är en klok kvinna jag.

2009-10-10 @ 20:36:52
Postat av: Åsa

Ja det är läskigt med den märkliga debatten kring amning! Jag förstår inte dem som tar för givet att det som funkar bäst för dem själva funkar bäst för alla. Som kvinnan du nämner som tydligen inte ens stod ut med att titta på när Vilhelm fick ersättning?! Bisarrt. Typiskt att kvinnor ska skuldbeläggas och ställas mot varandra på det här sättet. Jag, som ammar länge, har tyvärr träffat tjejer som automatiskt förutsätter att jag tycker att de är någon sorts sämre människor för att de inte ammar - antagligen för att de stött på konstiga kommentarer tidigare. Sorgligt :-(

2009-10-12 @ 18:10:48
Postat av: Linda

Fast jag tycker inte det är så mycket hysteri kring amningen, men det kanske beror på min underbara bvc-sköterska.

Jag helammade mitt barn och hon är och var lika trygg hos mig som hos sin pappa :) Men jag tycker inte man ska behöva amma om man inte vill.

Nästa barn funderar jag på att ge flaska ett mål om dagen också just för att pappan ska få vara mer delaktig.

2009-11-27 @ 16:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback